Det var en solskinsfyldt dag. Amager Børnehøjskole var rykket ud til Sundby Kirke på Amager og havde gjort klar med bannere, tuscher, sangbøger og en popcornmaskine. De var helt klar til Grundlovsdag i Børnehøjde. Børnene ankom – mange af dem – og arrangementet gik i gang.
Dagen handlede blandt andet om rettigheder. For hvordan forklarer man, hvor vigtige rettigheder er, når de for os i Danmark virker så selvfølgelige?
Til Grundlovsdag i børnehøjde blev det blandt andet forklaret ved den klassiske leg ’frugtsalat’. Børnene sad i en cirkel og skulle rejse sig op, hvis de kunne nikke genkendende til det pågældende udsagn. Måske havde børnene oplevet, at deres søskende gik ind på deres værelser uden at have fået lov. Måske gik nogle af dem til en fritidsaktivitet. Gennem små hverdagseksempler blev rettighederne koblet på noget, børnene kunne genkende fra deres egne liv. Man skal banke på døren, inden man går ind på en andens værelse, for vi har ret til privatliv. Man må gerne gå til fritidsaktiviteter, for vi har forsamlingsfrihed, og man må gerne være uenig med dem, der bestemmer, for vi har ytringsfrihed.
”Forestil jer, at I har en pose i hånden. I posen ligger jeres rettigheder,” forklarede forstanderen på Amager Børnehøjskole, Rie Brodersen og fortsætter: ”Dem er der ingen, der må tage fra jer.”
Demokratisk dannelse
Til grundlovsdagsarrangementet blev der selvfølgelig også talt om grundloven. Der blev talt om, hvad der egentlig står, og hvad der skulle stå, hvis børnene måtte bestemme. Her blev mange forskellige mærkesager præsenteret - alt lige fra mere fredagsslik til at passe bedre på Jorden. På et af bannerne, som børnene malede, prydede teksten ”Mindre Trump” også.
Grundlovsdag i børnehøjde var et arrangement med fokus på demokratisk dannelse. Børnene fik et talerør og en mulighed for at tilkendegive deres holdninger. Og selvom der desværre ikke var nogen, der kunne love dem hverken mere fredagsslik eller mindre Trump, blev børnene klogere på en af forudsætningerne for demokratiet; det at ytre sine holdninger er meningsfuldt, selvom det ikke nødvendigvis resulterer i øjeblikkelige forandringer.
Da jeg tog til Amager på bagkant af grundlovsdag for at snakke med Rie om arrangementet, troede jeg, vi skulle snakke om, hvordan Toårsmålet kom til udtryk på grundlovsdag. Her lærte jeg dog, at selvom de snakkede om rettigheder, demokrati og udtrykte deres holdninger, er det først og fremmest i det daglige arbejde på børnehøjskolen, at børnene får en tydelig stemme. For selvom de på grundlovsdag blev klogere på, hvordan de bruger deres stemme, er det resten af året, de lærer, at de har en stemme.
På Amager Børnehøjskole bliver børnene altid mødt med værdighed. Her er voksne, der tager dem alvorligt. Det kommer blandt andet til udtryk hver gang børn og voksne er nysgerrige sammen, og når børnenes tanker, idéer og spørgsmål ikke bliver mødt med færdige svar. Når de oplever, at deres perspektiver er værd at lytte til, lærer de, at de har en stemme, og at den er værd at bruge.